فرماندار کلاله تاکید کرد:

توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران به مناطق محروم

1403-02-10 04:02:58
0
362
توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران به مناطق محروم
فرماندار کلاله گفت: پیشرفت‌های ایران تنها معطوف به حوزه نظامی و دفاعی و ساخت انواع موشک با برد بالای ۲ هزار کیلومتر و ساخت انواع پهپاد تهاجمی و انتحاری، نیست و این نظام و انقلاب توجه ویژه‌ای به مناطق محروم داشته است.

به گزارش کلاله خبر، با توجه به نزدیک شدن به ۲۲ بهمن و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به اینکه کشور در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفت چشم‌گیری داشته و در برخی از آنها دارای جایگاه جهانی است و همچنین لزوم بیان دستاوردها و پیشرفت‌های کشور از سوی رسانه‌ها و مسئولین، در همین راستا نظر شما را به گفتگوی تفصیلی خبرنگار سرویس سیاسی این پایگاه خبری و تحلیلی با فرهاد شیبک، فرماندار شهرستان کلاله جلب می‌کنیم.

«کلاله خبر»: امروز می‌خواهیم در خصوص پیشرفت‌های ایران بعد از انقلاب اسلامی به گفتگو بپردازیم. به نظر شما  در سطح کشوری در چه زمینه‌هایی شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده‌ایم؟

فرهاد شیبک: بسم‌الله الرحمن الرحیم. به نوبه خود از شما و پایگاه خبری و تحلیلی کلاله خبر تشکر می‌کنم. بدون شک، بررسی دستاوردها و پیشرفت‌های ایران بعد از انقلاب اسلامی، موضوعی مهم و قابل‌تأمل است. در طول این ۴۴ سال، ایران در عرصه‌های مختلف، به توفیقات چشمگیری دست‌یافته است.

 اگر بخواهیم به حوزه علم و فناوری به مواردی بپردازیم، رشد شتابان در تولید علم یکی از موارد است که می‌توان به آن اشاره کرد با این توضیح که ایران در حال حاضر رتبه پانزدهم تولید علم در دنیا را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که قبل از انقلاب، رتبه ما قابل‌قیاس با حال حاضر نبود. این پیشرفت مداوم، نشان‌دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی به علم و دانش و تلاش دانشمندان و نخبگان ایرانی در این عرصه است.

 همچنین، خودکفایی در بسیاری از زمینه‌های علمی و فناوری از دیگر مواردی است می‌توان به آن اشاره کرد. ایران در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی مانند نانو، هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، هوافضا و غیره به خودکفایی رسیده است. دستیابی به این دستاوردها، کشور را از وابستگی به بیگانگان نجات داده و زمینه را برای توسعه و پیشرفت در سایر حوزه‌ها فراهم کرده است.

 افزایش تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از دیگر دستاوردهای حوزه علم و فناوری است. تعداد دانشگاه‌ها در ایران بعد از انقلاب چندین برابر شده است. این امر، دسترسی به آموزش عالی را برای اقشار مختلف جامعه تسهیل کرده و به ارتقای سطح دانش و تخصص در کشور کمک کرده است.

 «کلاله خبر»: به نظر شما در حوزه بهداشت و درمان ایران اسلامی چه توفیقاتی داشته است؟

 فرهاد شیبک: امید به زندگی در ایران بعد از انقلاب از ۵۵ سال به ۷۷ سال افزایش‌یافته است. این نشان‌دهنده ارتقای شاخص‌های بهداشت و درمان و بهبود کیفیت زندگی مردم در سایه انقلاب اسلامی است.

 کاهش مرگ‌ومیر کودکان یکی دیگر از دیگر مواردی است که می‌توان در این حوزه بیان کرد به‌طوری‌که مرگ‌ومیر کودکان زیر ۵ سال در ایران بعد از انقلاب به طور چشمگیری کاهش‌یافته است. این امر، بیانگر توجه نظام به سلامت کودکان و مادران و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب به آنها است.

 افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی یکی دیگر از مراکز توجه نظام و انقلاب اسلامی بوده است که در این راستا، تعداد تخت‌های بیمارستانی در ایران بعد از انقلاب چندین برابر شده است. این افزایش، نشان‌دهنده توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در کشور و تسهیل دسترسی مردم به خدمات درمانی است.

 «کلاله خبر»: در حوزه اقتصادی نیز می‌توانید به توفیقات و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران اشاره کتید؟

فرهاد شیبک: افزایش سواد اقتصادی یکی از مؤلفه‌هایی است که می‌توان در این حوزه به آن اشاره کرد. سواد اقتصادی مردم ایران بعد از انقلاب به طور چشمگیری افزایش‌یافته است. این امر، به ارتقای آگاهی مردم در زمینه مسائل اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های صحیح در این زمینه کمک کرده است.

 کاهش وابستگی به نفت یکی از بهترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است. وابستگی ایران به نفت بعد از انقلاب به طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته است. این امر، با اتکا به منابع داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی حاصل شده است.

 افزایش سهم ایران در اقتصاد جهانی مؤلفه دیگری در این حوزه است که می‌توان به آن پرداخت که به‌واسطه آن، سهم ایران در اقتصاد جهانی بعد از انقلاب افزایش‌یافته است. این نشان‌دهنده پویایی اقتصادی کشور در عرصه بین‌المللی است.

  «کلاله خبر»: به نظر شما عملکرد ایران در حوزه فرهنگی چگونه بوده است؟

 فرهاد شیبک: افزایش سطح سواد، سطح سواد در ایران بعد از انقلاب به ۹۸ درصد افزایش‌یافته است. این دستاورد، نشان‌دهنده اهتمام نظام به آموزش و پرورش و ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور است.

 رشد کتاب‌خوانی از دیگر مواردی است که می‌توانم به آن اشاره کنم. سرانه مطالعه کتاب در ایران بعد از انقلاب به طور چشمگیری افزایش‌یافته است. این امر، بیانگر گرایش مردم به مطالعه و ارتقای سطح فرهنگ عمومی در جامعه است.

 توسعه فعالیت‌های فرهنگی تیز بعد انقلاب افزایش‌یافته است به‌طوری‌که فعالیت‌های فرهنگی در ایران بعد از انقلاب به طور چشمگیری توسعه‌یافته است. تأسیس مراکز فرهنگی، هنری و مذهبی، گسترش فعالیت‌های نشر و چاپ کتاب، و برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری، از جمله مصادیق این توسعه هستند.

  «کلاله خبر»: نظر خود در حوزه اجتماعی را هم بیان کنید.

فرهاد شیبک: افزایش سطح رفاه عمومی، کاهش فقر، توسعه عدالت اجتماعی از مباحثی است که می‌توان در این حوزه به آن اشاره کرد.

  «کلاله خبر»: به نظر شما مهم‌ترین پیشرفت‌های نظامی ایران در چه زمینه‌هایی بوده است؟

فرهاد شیبک: ایران در زمینه موشکی و پهپادی به پیشرفت‌های زیادی دست‌یافته است و این کشوری است که در زمان جنگ حتی از سیم‌خاردار نیز محروم بود. در حال حاضر ایران موشک‌هایی با برد بیش از ۲ هزار کیلومتر دارد که بادقت بسیار بالایی به هدف اصابت می‌کنند و این موشک‌ها در انواع مختلف موشک‌های بالستیک، کروز و ضد کشتی هستند و باید یادآور شویم که ایران به‌عنوان یکی از معدود کشورهای جهان، به فناوری تولید موشک‌های هایپرسونیک دست‌یافته است.

 ساخت انواع مختلف پهپادهای با برد و توانایی‌های مختلف و استفاده از پهپادها در عملیات مختلف از جمله پیشرفت‌های ایران در زمینه پهپادی است که در مجموع، این پیشرفت‌ها خواب را برای دشمنان این کشور حرام کرده است.

«کلاله خبر»: اگر بخواهید پیشرفت‌های یاد شده را معطوف به پیشرفت‌های شهرستان کلاله کنید؛ آیا می‌توان شهرستان کلاله را سهم‌دار این حوزه‌ها بدانید؟

 فرهاد شیبک: شهرستان کلاله به‌عنوان یکی از شرقی‌ترین شهرستان‌های استان گلستان از جهات مختلف قبل از انقلاب در محرومیت به سر می‌برد و مردم این شهرستان با مشکلات زیادی از جمله نبود آب شرب، گاز طبیعی، راه‌های آسفالته و مراکز درمانی از مهم‌ترین چالش‌هایی بود که مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

 در حوزه آبرسانی قبل از انقلاب، فقط تعداد معدودی از روستاها و روستائیان شهرستان کلاله از آب شرب لوله‌کشی بهره‌مند بودند، درحالی‌که این رقم هم اکنون به ۹۸ درصد رسیده است.

 همچنین در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز، قبل از انقلاب فقط درصد کمی از راه‌های روستایی شهرستان کلاله آسفالت بود، درحالی‌که این رقم هم اکنون به ۸۰ درصد رسیده است.

 اگر بخواهیم به حوزه بنیاد مسکن نیز اشاره داشته باشیم؛ قبل از انقلاب مفهومی از مقاوم‌سازی منازل روستایی وجود نداشت، درحالی‌که هم اکنون نزدیک به ۷۰ درصد منازل روستایی این شهرستان مقاوم‌سازی شده است.

 در حوزه جهاد کشاورزی نیز با پیشرفت دیگر عرصه‌ها، در این شهرستان نیز شاهد کشت محصولات کشاورزی به شیوه‌های نوین هستیم تا جایی که قبل از انقلاب، متوسط تولید گندم در شهرستان کلاله کمتر از ۲ تن در هکتار بود، در حال حاضر این رقم به ۴ تن در هکتار رسیده است.

در حوزه نوسازی مدارس نیز جمهوری اسلامی ایران گام‌های بلند و قابل تحسینی برداشته است تا جایی که قبل از انقلاب، بسیاری از مدارس شهرستان کلاله فرسوده و ناایمن بودند، درحالی‌که در سال‌های اخیر، مدارس جدیدی احداث و مدارس فرسوده نیز بازسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند و باید یادآور شوم باوجوداینکه که در سایه نظام جمهوری اسلامی، شاهد تحولات عظیمی در همه عرصه‌ها در این شهرستان بوده‌ایم؛ اما باید تلاش کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود، شاهد پیشرفت‌های بیشتر شهرستان کلاله در همه حوزه‌ها باشیم.

 «کلاله خبر»: در کنار این پیشرفت‌ها، چه چالش‌هایی در مسیر توسعه ایران وجود دارد؟

 فرهاد شیبک: به نظر من، مهم‌ترین چالش‌های پیشروی ایران، مدیریت ناکارآمد، فساد مالی برخی از وطن‌فروشان و خائنان به ملت و تحریم‌های ظالمانه است.

  «کلاله خبر»: به نظر شما ایران در آینده چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ 

 فرهاد شیبک: من به آینده ایران بسیار امیدوار هستم. باتوجه‌به پیشرفت‌های چشمگیری که در سال‌های اخیر حاصل شده است، ایران در حال تبدیل‌شدن به یک قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی است. من معتقدم که ایران در آینده در زمینه‌های مختلف علمی، فناوری، صنعتی، اقتصادی و فرهنگی به پیشرفت‌های بیشتری دست خواهد یافت و به الگویی برای سایر کشورهای منطقه تبدیل خواهد شد.

 در پایان، از شما تشکر می‌کنم که فرصتی را برای صحبت در مورد پیشرفت‌های ایران بعد از انقلاب در اختیار من قرار دادید.

 کلاله خبر: ما هم از شما بابت این وقتی که برای ما گذاشتید تشکر و قدردانی می‌کنیم. امیدواریم این نکاتی که به آن اشاره کردید موردتوجه مخاطبان کلاله خبر قرار گیرد.

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار