یه گزارش پایگاه خیری «کلاله خبر»جاده کنارگذر غربی کلاله با طول تقریبی پنج کیلومتر و عرض ۴۵ متر از میدان الغدیر آغاز میشود و با عبور از بلوار شهرک امام علی (ع) به جاده کلاله - مراوهتپه منتهی میشود.
این پروژه که مطالعات آن در سال ۱۳۶۸ انجام شد و در سال ۱۳۷۱ به عنوان بخشی از طرح تفصیلی شهر تصویب گردید، پس از گذشت بیش از سه دهه تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ بخشهایی از مسیر، مانند پشت کتابخانه تا جاده چشمنیل، زیرسازی و جدولکشی شده و مسیر میدان کوثر تا میدان بسیج نیز آماده عملیات اجرایی است اما موانع متعددی اجرای این پروژه را به تعویق انداخته است.
بزرگترین چالش این پروژه، عدم توافق مالکان و وراث زمینهای واقع در مسیر جاده است.
در گذشته، این زمینها متعلق به تعداد محدودی مالک بود، اما اکنون با افزایش تعداد وراث به بیش از ۴۰ نفر، توافق بر سر آزادسازی زمینها پیچیدهتر شده است.
پیشنهادات شهرداری، از جمله اعطای پروانه رایگان، اوراق بستانکاری و حمایت در فروش این امتیازات، به دلیل نبود اجماع میان مالکان نتیجهای در پی نداشته است. علاوه بر این، نیاز به احداث چند دهنه پل در بخشی از مسیر با هزینهای بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال، از توان مالی شهرداری خارج است و به اعتبارات ملی و استانی نیاز دارد.
تأخیر در اجرای این پروژه تبعات سنگینی برای شهر به همراه داشته است. تردد خودروهای سنگین در خیابانهای مرکزی که برای این حجم از ترافیک طراحی نشدهاند، باعث ایجاد گرههای ترافیکی، افزایش سوانح رانندگی، آلودگی صوتی و فرسایش زودهنگام زیرساختهای شهری شده و تکمیلنشدن کنارگذر فرصتهای سرمایهگذاری و توسعه در مناطق غربی شهر را محدود کرده است.
شهردار کلاله با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه، از تلاشهای اخیر برای رفع موانع خبر داد و گفت: شهرداری در بخشهای آماده مانند مسیر پشت کتابخانه تا جاده چشمنیل، زیرسازی و جدولکشی را به اتمام رسانده و بخشی از مسیر میدان کوثر تا میدان بسیج نیز آماده اتصال است.
علیرضا عباسی اظهار کرد: انتقال یکشنبهبازار به محدوده جاده چشمنیل تا میدان کوثر گامی برای بهرهبرداری از بخشهای تکمیلشده پروژه است با این حال ادامه مذاکرات فرسایشی با مالکان ممکن نیست و شهرداری ناچار به پیگیری بازگشایی مسیر از طریق مراجع قانونی خواهد بود.
جاده کنارگذر غربی کلاله بیش از یک پروژه عمرانی، نمادی از پویایی یا ایستایی توسعه شهری این منطقه است.
تکمیل این پروژه میتواند با حذف تردد خودروهای سنگین از مرکز شهر، ترافیک را روانتر کند، ایمنی را افزایش دهد، آلودگی صوتی و زیستمحیطی را کاهش دهد و با توسعه مناطق غربی شهر، رونق اقتصادی را به ارمغان آورد.
انتهای هبر/
خبرنگار:مریم جهانی
متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده